Фейсбук | Facebook Inc. - история / цели / бъдеще

Facebook (Фейсбук) е най-голяма социална мрежа в целият свят. Броят на регистрираните потребители надхвърля 500 милиона.

Facebook е основан от Mark Zuckerberg през Февруари 200, първоначално като мрежа единствено и само за студентите от университета Harvard. Било е голям хит: за 2 седмици половината от училищата в Бостън са поискали достъп до мрежата. Zuckerberg веднага поискал помощ от неговите приятели Dustin Moskowitz и Chris Hughes за изграждането на Facebook и след 4 месеца били добавени още 30 мрежи на училища (колежи).


Първоначалната идея за понятието `FACEBOOK` идва от гимназията на Zuckerberg (Phillips Exeter Academy). Тамошният Facebook се е наричал лист хартия, който е обикалял измежду студентите с цел те да се опознаят до началото на следващата (учебна) година и всъщност, както вече отбелязах, физически е било лист хартия, преди Zuckerberg да го направи виртуален.

С този успех тримата приятели се преместват в Palo Alto за лятото. След няколко седмици Zuckerberg се срещнал с един от създателите на Napster - Sean Parker - и не след дълго той се преместил в апартамента на Zuckerberg, където заедно започнали работа. Parker водел преговори с техният първи инвеститор - Peter Thiel - съосновател на PayPal, който инвестирал  $500,000 в тяхното начинание - Facebook.

След като потребителите се увеличили на около милион, Friendster, в средата на 2004, се опитали да купят Facebook за $10 милиона. Офертата била отказана, но веднага след това получили $12,7 мил. под формата на ценни книжа от Accel Partners, които се оценяват на около $100 милиона.

През септември 2005-та Facebook разширява своята мрежа от потребители, като позволява регистрация и на учениците от гимназиите. Заедно с това, добавя и извънредно популярна услуга за споделяне на снимки. Следващата пролет Facebook получава $25 милиона в ценни книжа от Greylock Partners и Meritech Capital, както и от предните инвеститори Accel Partners и Peter Thiel. По предварителни данни, сделката е оценена на около $525 милиона. С такъв солиден финансов запас, Facebook се разпространява и в работната среда, в следствие на което мрежата се сдобива с над 20,000 под-мрежи. Последната стъпка е направена през септември 2006, когато Facebook е бил отворен за регистрация от всеки, който притежава електронна поща.

През лятото на 2006, Yahoo сключват успешна сделка са покупка на Facebook на стойност 1 милиард долара. Оказва се, обаче, че сделката е била само устна и няколко дена по-късно, когато акциите на Yahoo рязко са намалели, офертата е била намалена на $800 милиона, но
Zuckerberg отказал. По-късно Yahoo отново предложили $1 млрд., които този път били отказани и създателят на Facebook автоматично се сдобил с прякора на детето, което отказало милиард долара. Но това не била първата такава оферта - през март 2006, отказал сделка от съшия характер, на стойност $750 милиона. Пич... колко са $750 мил?! Нищо работа.
Facebook е бил обвинен от ConnectU - социална мрежа, изградена от съученици на на Zuckerburg - в кражба на техният код. Стигнало се е до съд, който вече е приключил.

Въпреки забавянето покрай този спор, през есента на 2007 растежът на Facebook е бил зашеметяващ - над 1 милион нови регистрации всяка седмица, което правело над 50 млн активни потребителя. На месец Фейсбук получавал по 40 млрд преглеждания. Далеч в миналото била първоначалната идея за мрежа от студенти - 11% от потребителите са над 35 годишна възраст, най-бързо демографски растат регистрациите на хора над 30 години. Отбелязва се международен растеж - 15% от потребителите се намират в Канада. Наблюдава се силно увлечение и пристрастеност към сайта - повече от половината потребители ползват Facebook всеки ден, като средно те прекарват по 19 мин. Броят на качените снимки надхвърля 4 милиарда, като това го качва на върха на сайтове за споделяне на снимки.

На база на тези цифри, през октомври 2007, Microsoft инвестират във Facebook $240 млн за 1.6% от компанията (Facebook Inc.). Това се оценява на $15 милиарда, с което Facebook става 5-ата най-високо оценена в Америка интернет компания. Много хора смятат, че решението на Microsoft е повлияно единствено от желанието да предложат повече от Google.

Да спомена и конкуренцията на Facebook: MySpace, Bebo, Friendster, LinkedIn, Tagged, Hi5, Piczo, и Open Social

Creative Commons License
Based on a work at www.crunchbase.com.

top